Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

söndag 12 december 2010

Lyckan, Kärleken och meningen med livet

Lyckan, Kärleken och meningen med livet ( FIASKO)
Äntligen är den slut...Boken alltså! Lyckan, kärleken och meningen med livet var bland det långsammaste jag läst. Jag gillar inte böcker som får mig att gäspa. Den här boken föll mig inte alls i smaken. Jag halvgillade början, ogillade mitten och halvgillade slutet. Så betyget kan inte bli annat är FIASKO!

Boken handlar om Elizabeth Gilbert som ger sig ut i världen. Närmare bestämt till Italien, Indien och Indonesien för att finna njutning, sinnesro och balans. Eftersom flera vänner till mig läst boken eller sätt filmen, som är baserad på boken, och verkligen älskat den började jag fundera över vad det är med boken som gör att jag ogillar den! Som jag nämnde tidigare var boken alldeles för långsam för mig. När Elizabeth åker till Indien för att leva i ett ashram och utöva yoga och meditation tappar hon mitt intresse. Jag har själv aldrig varken yogat eller mediterat och kan därför inte uttala mig om detta. Jag tror säkert att det är häftigt om man bara förstår sig på det. Men andlighet är liksom inte min grej. Däremot är jag mycket intresserad och fascinerad av religion och tycker det är jätteintressant att läsa om olika religioner och om nya religiösa rörelser, men allt det där som inte går att förklara finner jag svårt att ta till mig helt enkelt!

Det finns dock många bra citat i boken som jag gillar. Vad sägs om: "Det är bättre att leva sitt eget liv på ett ofullkomligt vis än att leva en fulländad imitation av någon annans" (Ur Bhagavad Gita)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar