Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

söndag 19 december 2010

Igelkottens elegans

Igelkottens elegans (WINNER)
Jag slår upp boken och läser det första kapitlet " Man måste läsa den tyska ideologin. Det är den antropologiska grundval som alla enträgna paroller om en ny världsordning ska baseras på, och som utmynnar i ett viktigt konstaterande som förtärs av osunda begär borde tillgodose sina primära behov. I en värld där begärets hybris tyglas kan det skapas grogrund för ett nytt samhällssystem..."

SAY WHAT?

Som tur är blir språket enklare i det andra kapitlet och trots att resten av boken är full av filosofiska grubblerier är den inte svår att läsa! Jag nästan sträckläser 300 sidor och när jag slår i hop boken, och inser att den är slut, har jag ett leende på läpparna. BRA BETYG!

Igelkottens elegans av Muriel Barbery handlar om Renée Michel som arbetar som portvakt i en ståtlig fastighet i de finare kvarteren av Paris. Muriel har i hel sitt liv älskat konst, musik, litteratur och filosofi men gör allt för att dölja detta för människorna som bor i huset. För dem är hon ju bara en simpel portvakt. Men så flyttar den japanske affärsmannen Kakuro Ozu in i huset och plötsligt är det någon som ser Renée.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar