Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

söndag 6 februari 2011

Sirila gentlemän sökes

Sirila gentlemän sökes (WINNER)
" Sirila gentlemän sökes. Vi är två ensamstående damer, 81 och 79 år, varav en är lite halt. Vi söker varsin manlig vän. Vi vill gärna att ni bor i Tomelilla eller dess närhet och har bil, så ni kan köra oss till Kivik när fruktträden blommar. / Sista försöket/."

Jag fullkomligt älskade den här boken om de gamla damerna Alma och Margit, som tvingas flytta till Solgläntans äldreboende där de ställer till det rejält för föreståndaren. På äldreboendet får de också för sig att de ska sätta in en kontaktannons i tidningen.

Alma och Margit väljer ut två karlar som de bestämmer sig för att träffa. Vid första mötet utspelar sig följande dialog " Det är jag som är halt, sa Alma allvarligt. " Alla har vi vårt, sa Einar, jag har mjäll."

Jag skrattar mig igenom boken och tänker: så där cool ska jag också bli när jag sitter på hemmet!

Nu måste jag bara få tag i Karin Brunk Holmqvists andra böcker. Potensgivarna, Rapsbaggarna, Villa Bonita, Rosa elefanter och Mintgrodernas återkomst. Och hoppas att de, precis som Sirila gentlemän sökes, också är feel good-böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar