Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

fredag 11 februari 2011

Mina drömmars stad

Mina drömmars stad (WINNER)
Min pappa har länge sagt att jag måste läsa Per Anders Fogelströms bok Mina drömmars stad. Och nu äntligen blev det av. När han hörde att jag nu läste boken, frågade han mig vad jag tyckte.

- Den är bra men lite långsam, sa jag.
- Ja, men hur snabbt tempo hade man och hur kul tror du det var att leva på den tiden då? Svarade han.

Och nu när jag läst ut boken så tycker jag faktiskt, trots det lite långsamma tempot, att det var en helt suverän bok.

Per Anders Fogelström lyckas med hjälp av sina klockrena miljöbeskrivningar få mig att förstå hur det var att leva i slutet av 18oo-talet på Södermalm i Stockholm där blod, fylla, fattigdom, råttor, löss, smuts, sjukdomar och elände var vardagsmat!

Och om ni undrar, så ska jag läsa Barn av sin stad, Minns du den stad, I en förvandlad stad och Stad i världen också men jag måste nog läsa något med lite mer action i emellan ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar