Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

lördag 19 februari 2011

Glasbruket

Glasbruket (WINNER)
Arnaldur Indridasons deckare Glasbruket är riktigt bra. Det går bara inte att lägga ifrån sig den, utan jag sträckläser i princip hela boken på 263 sidor! För all känsliga läsare bör jag kanske här påpeka att detta är en bok som man inte ska läsa om man är ensam hemma sent på kvällen. Flera gånger går jag upp och kollar att jag verkligen låst ytterdörren .

Boken handlar om en man som hittas mördad i en källarlägenhet i Reykjavik. Bredvid hans kropp finner polisen ett meddelande: Jag är HAN. Hemma hos mannen finner polisen dessutom en gammalt fotografi föreställande en gravsten. Med hjälp av detta fotografi lyckas poliserna Erlendur, Sigurdur Oli och Elinborg komma en djup familjetragedi på spåren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar