Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

söndag 8 januari 2012

När börjar det riktiga livet

När börjar det riktiga livet (Winner)
När börjar det riktiga livet är en samling noveller skrivna av Fredrik Lindström. Novellerna handlar alla om förberedelser inför att det verkliga livet ska börja. Ibland är igenkänningsfaktorn stor, som i novellen Stanna kvar, som handlar om en familj som låter en stylist piffa till deras lägenhet innan försäljning.

"Hon tog undan alla Amelia, Mama, Allt om Mat och Teknikens Värld, synbart lästa de flesta av dem. Istället placerades orörda internationella magasin som Harper´s Bazaar, The World of Interiors och Vanity Fair ut."

"I en rustikt flagnad keramikskål lades en hög med dekorativa rödlökar. I vardagsrummet låg plötsligt tre mangofrukter och såg förvånade ut på ett fat av borstat stål."

"Men det märkligaste av allt var nog att i tamburen-  där alla deras egna ytterkläder och fleecetröjor konfiskerats- stod nu fyra par gummistövlar i varierade storlekar av märket Hunter på rad."

Fredrik Lindström har verkligen fångat hela grejen med homestaginggrejen mitt i prick. Flera gånger skrattar jag högt för mig gjälv när jag läser hans novellsamling och det är ett bra betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar