Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

fredag 1 april 2011

Tusen gånger starkare

Tusen gånger starkare (WINNER)
Jag är inte alls förvånad över att denna bok nominerades till Augustpriset 2006 som bästa svenska ungdomsbok. Vilken suverän bok! Alla som arbetar med ungdomar MÅSTE läsa den, så är det bara!

Boken handlar om en skolklass i årskurs nio där killarna är de som syns och hörs och tjejerna är tysta små möss. Tysta små möss därför att de lärt sig att anpassa sig! Lärarna är frustrerade och vill att tjejerna ska ta mer plats. Men hur tar man plats?

En dag börjar en ny tjej i klassen, Saga. Saga är en "stark" tjej som får i uppdrag av klassföreståndaren att få de andra tjejerna att våga ta plats. Men när Saga lyckas med sitt uppdrag är lärarna ändå inte nöjda. Helt plötsligt är tjejerna synliga och ställer krav. Krav som blir svåra för lärarna att hantera.

" Du gav mig ett uppdrag. Du ville att jag skulle inspirera de andra tjejerna att ta mer plats. Du och de andra lärarna hade insett att det är förbannat ojämlikt och orättvist i vår klass. Jag tror inte att världen är emot mig personligen, jag bara ser bristerna och du har bett mig om att se dem. Men du är lika hycklande som de andra. Ni vill inte ha någon förändring- egentligen. För det blir mycket jobbigare för er när vi slutar vara snälla och rara och accepterande".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar