Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

tisdag 19 april 2011

Älskade syster

Älskade syster (WINNER)
"Han förlät dem, inte för Bliss, det som de hade gjort mot Bliss kunde han inte förlåta dem, men för egen del förlät han dem. Han brände breven. Och det förbaskade videobandet. Han brände åtta ark, tunna som silkespapper, partfymerat persikofärgat brevpapper, tillsammande med de två tidigare breven som hon hade skickat till honom och som han hade gömt undan i sin garderob inslagna i tidningspapper."

Oj, vilken bok! Vilken suverän bok! Joyce Carol Oates är verkligen en fantastisk författare! Men trots att jag  höjer denna bok till skyarna, så måste jag påpeka att den är svår att ta sig igenom. Den 651 sidor långa boken kräver nämligen full uppmärksamhet.

Älskade syster handlar om den bisarra, ångestfyllda familjen Rampike. En dag hittas dottern i familjen, den sexåriga skridskoprinsessan Bliss Rampike, mördad i familjens källare. Bliss tre år äldre bror Skyler, börjar tio år efter mordet på systern att skriva små dagboksanteckningar, för att försöka ta reda på vem som egentligen mördade hans syster. Var det modern, fadern, pedofilen Gunther Ruscha eller rent av Skyler själv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar