Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

torsdag 3 januari 2013

Ursäkta att man vill bli lite älskad


Ursäkta att man vill bli lite älskad (Fiasko)
1. ( intro)
Och det är jag som är Nora.
Jag har väl det egentligen vad man skulle säga rätt bra.
Jag skär mig inte i armarna och jag stoppar inte fingrarna i halsen.
Jag är inte psykiskt sjuk, inte extremt tjock och jag måste inte röra handtaget fem gånger innan jag går ut.
Mina föräldrar är inte skilda, de har inte alkoholprobelm och ingen jag älskat har dött.
Jag är ung.
Jag har hela livet framför mig. Jag borde helt enkelt ha en massa drömmar som jag bara längtar ihjäl mig efter att uppfylla men det har jag inte.
Jag spelar inte i nåt band, jag kan inte rita och jag är inte ung och lovande i typ schack. Jag är alltså Nora Jonasson.
Inte speciell alls överhuvudtaget.

Så här börjar Johanna Thydell sin bok om Nora. Ibland glänser författaren till och imponerar på mig med sitt språk men tyvärr är handlingen alldeles för banal. Jag försöker tänka att boken ska läsas av ungdomar i högstadieåldern och jag försöker tänka om de skulle gilla den, men jag är osäker.

Jag gillade Johannas tidigare bok I taket lyser stjärnorna väldigt mycket. Det var en bok som jag sträckläste och som berörde mig mycket. Ursäkta att man vill bli lite älskad kommer tyvärr inte lämna samma spår hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar