Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

torsdag 7 juli 2011

En dag

En dag (WINNER)
Jag har nog aldrig tidigare läst en bok som varit så fullproppad med uttlåtanden. Bokens två första sidor består enbart av kritikerrosade kommentarer som:

" Alldeles, alldeles underbar"

 " Välskriven underhållningsroman med både hjärta och smärta"

 " En oemotståndlig berättelse"

" Det är roligt, tragiskt, frustrerande, underbart och sorgligt. Romanen väcker alla känslor en bra roman ska göra"

" Alla som är runt 35 och inte känner igen sig i En dag måste vara lyckliga och totalt ointressanta dårar. Han eller hon har inte levt. De har bara låtsats"

Jag slår upp första sidan och börjar att läsa. Jag kommer till sidan hundra och till sidan två hundra och tänker: " Men vad tusan är det med den här boken som alla tycker är så fantastiskt? Jag måste då verkligen vara en lycklig och totalt ointressant dåre."

Jag läser vidare och det är då det händer........ Vilken FANTASTISK BOK! Nu fattar jag vad kritikerna menar.

En dag handlar om Emma och Dexter som den 15 juli 1988 tillbringar en natt tillsammans och sedan skiljs deras vägar. I tjugo år framöver får man sedan följa Emma och Dexter, just den 15 juli, för att få reda på var i livet de då befinner sig!

Den här boken måste alla, ja i alla fall alla som passerat 30- gränsen läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar