Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

lördag 6 november 2010

SOMMARLÄSNING.....

Odjuret av Roslund och Hellström (WINNER)
Odjuret är den första boken jag läst av Roslund och Hellström. Sofia rekommenderade mig att läsa deras böcker, då hon vet att jag gillat kriminalromaner. Jag fastnade direkt för boken som var spännande och som fick mig att vilja läsa fler av deras böcker.

Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer (FIASKO)
Nja, vad ska jag säga om den här boken. Alltså jag gillar ju Mia Skäringer. Hon är en sjukt rolig person och jag gillar " Mia och Klara" skarpt. Men hennes bok blev tjatig. Så här i efterhand förstår jag att jag skulle ha läst den, lite i taget, istället för att sträckläsa den.

Höstoffer av Mons Kallentoft (FIASKO)
Jag har tidigare läst hans bok Midvinterblot vilken jag gillade. Men i den här boken lyckades han aldrig fånga mig riktigt. Jag fortsatte mest att läsa för att jag har som regel att alltid läsa ut den bok jag börjat med, hur dålig den än må vara.

Flickan under gatan av Roslund och Hellström (WINNER)
Eftersom berättelsen om Flickan under gatan utspelar sig i tunnlarna och i källaren på skolan där jag arbetar, så blev den än mer spännande! En kollega till mig hade dessutom, innan jag började läsa boken, berättat att en vaktmästare på skolan hittat spår i källaren efter människor som tycks ha bott där!!! SJUKT SPÄNNANDE!! Om jag skulle vilja gå ner i skolans källare? Tror inte det va!

Människohamn av John Ajvide Lindqvist (WINNER)
För cirka ett år sen läste jag John Ajvide Lindqvists bok Låt den rätte komma in. Det är den ÄCKLIGASTE boken jag någonsin läst. Men den var bra, riktigt bra. Under perioden då jag läste boken bodde jag inneboende hos min kompis Carro. För att komma från Carros hus till t-banan brukade vi ta en liten genväg, via en liten skogsstig. När jag läste Låt den rätte komma in så såg jag framför mig hur en otroligt läskig episod i boken kunde ha utspelat sig just på denna lilla skogsstig. SÅ VIDRIGT! Jag vill fortfarande se filmatiseringen av boken, men jag vet ta mig tusan inte om jag törs! Hur som helst så gillade jag även boken Människohamn. Den flummade ut lite väl på vissa ställen, men jag gillade den som sagt.

Känn pulsen slå av Berny Pålsson (FIASKO)
För några år sen läste jag Berny Pålssons debutroman Vingklipptängel. En helt fantastisk bok som handlar om Berny själv. En flicka som fick diagnosen schizofreni i tidig ålder. Känn pulsen slå är en fortsättning på Bernys liv och hur hon kämpar för att bli av med sitt drogmissbruk och för att klara av att leva med sin sjukdom. Känn pulsen slå var oerhört jobbig att läsa. Man tycker synd om tjejen samtidigt som man blir förbannad på henne och upprörs av hur hon kan slänga bort sitt liv!

Den dubbla tystnaden av Mari Jungstedt (FIASKO)
Jag läste Mari Jungstedts bok på ett par timmar och den berörde mig inte det minsta. Den är alldeles för simpelt skriven och karaktärerna i boken för platta. Det enda som gör att jag skulle kunna läsa fler böcker av henne är att böckerna utspelar sig på Gotland.

Kjell av Kjell Eriksson (WINNER)
Kanonbok skriven av och om den före detta överviktige och mobbade Kjell Eriksson. Helt klart läsvärd!

Sjöjungfrun av Camilla Läckberg (WINNER)
Helt ok spännande bok som var svår att lägga ifrån sig!

Svinajakten av Anna Bovaller (FIASKO)
Jag hade inte så höga förväntningar på boken när jag började läsa den. Boken medföljde nämligen någon tidning jag köpte. Men jag gav den en chans och den var faktiskt inte så pjåkig. Kanske inte en författare som jag skulle läsa fler böcker av, men boken var ok.

Först när givare är död av Anna Jansson (FIASKO)
Första halvan av boken var riktigt bra men vad hände sen? Som jag tidigare nämnt så läser jag alltid färdigt en bok, hur dålig den än är. Så även denna. Jag blev besviken faktiskt. Författaren hade kunnat göra så mycket mer av storyn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar