Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

lördag 6 november 2010

HÖSTLÄSNING.....

Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser (FIASKO)
Men suck vilken TRÖTT bok! Jag som brukar gilla Håkan Nesser, men den här gillade jag definitivt INTE. Det hände i princip ingenting de första 200 sidorna! En psykologisk triller läser jag på baksidan. NEJ, inte alls!

Tätt intill dagarna av Mustafa Can (FIASKO)
En fin berättelse om Mustafas mamma som är döende. Tyvärr så blir boken tjatig efter ett tag och jag tappar intresse för storyn, tyvärr.

Rödhake av Jo Nesbo (WINNER)
Min andra bok av författaren Jo Nesbo och den här boken tyckte jag var riktigt bra faktiskt. Boken handlar om en grupp norska frontmän som kämpade på Hitlers sida under andra världskriget.

Nyckelbarnen av Sara Kadefors (WINNER)
Nyckelbarnen är en ungdomsbok som jag läst tillsammans med ett gäng elever i årskurs fem. Vi gillade boken allihopa. "Den känns kanske aningens överdriven, men ändå  fräsch på något sätt", för att citera en av eleverna =)

Kackerlackorna av Jo Nesbo (FIASKO)
Jag fick ett gäng böcker av författaren Jo Nesbo av en kollega. Jag var tidigare inte bekant med Jos böcker. Kackerlackorna kom att bli den första jag läste. Helt okej bok, men lite för tunn story, tyvärr!

Svart fjäril av Anna Jansson (FIASKO)
En bok som jag redan glömt trots att jag läste ut den för bara cirka två veckor sedan. Inte alls ett bra betyg för en bok med andra ord!

Tre sekunder av Roslund och Hellström (WINNER)
Jag hade höga förväntningar när jag började läsa den här boken och blev mycket förvånad när jag sida efter sida funderade på när handlingen skulle "kicka igång" liksom. Hmmmm... Storyn fängslade mig inte, kanske kan det bero på att jag tycker att infiltratörtemat är lite uttjatat?! Men Roslund och Hellström är skickliga författare och helt plötsligt kom jag på att boken ju faktiskt var SPÄNNANDE!

Ninas resa av  Lena Einhorn(WINNER)
En oerhört bra och intressant bok om Nina Einhorns kamp för sin överlevnad i Warszawas getto.

Edward Finnigans upprättelse av Roslund Hellström(WINNER)
En MÅSTE LÄSAS bok! Vilken spännande story alltså. Roslund och Hellström lyckas verkligen få till en helt suverän berättelse om en man utan identitet?! Jag väntar med spänning och hoppas, hoppas, hoppas att det blir film av denna bok framöver.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (WINNER)
Suveränt rolig bok som flera gånger fick mig att brista ut i skratt. En MÅSTE LÄSAS bok helt enkelt!

Den brinnande flickan av Mark Billingham (FIASKO)
När jag läste på baksidan av boken så tänkte jag att den här boken kommer jag att tycka är spännande. För vad sägs om: För tjugo år sedan försökte någon sätta eld på den unga Jessica Clarke. Hon överlevde, men förvisades till ett liv i isolering och smärtsamma plågor. En man erkände sig genast skyldig och dömdes till ett långt fängelsestraff. Carol Chamberlain som är ansvarig polis vid tillfället får plötsligt anonyma meddelanden som antyder att det var någon annan som låg bakom det fruktansvärda övergreppet.......... Men jag blev besviken. Författaren hade kunnat göra så mycket mer av boken!

Jonas Eckel av Karin Fossum  (FIASKO)
Skitdålig bok med en tråkig handling!

Tatuerad torso av Helen Tursten (WINNER)
En ruskig story och en bok som jag inte kunde lägga ifrån mig, det är ett bra betyg från mig!

Mödrar och Söner Teodor Kalifatides (WINNER)
Mycket överraskande gillade jag boken från första till sista sida. Theodor Kallifatides lyckas med sitt enkla men ändå fyndiga språk få mig att nästan sträckläsa boken.

Box 21 av Roslund och Hellström (WINNER)
Spännande, spännande! Jag är glad att jag hittat Roslund och Hellströms böcker. Man blir inte besviken.

Live to win av Andreas Carlsson (WINNER)
Ja, vad säger man om Mr Colgate? Hans bok är helt klart läsvärd om man gillar självbiografier. Man kan tycka vad man vill om Andreas Carlsson, men en framgångsrik låtskrivare är han.

Tårtgeneralen av Filip och Fredrik (WINNER)
Jag både gillar och inte gillar författarna till denna bok, så jag var lite kluven om jag skulle läsa boken eller ej. Men så bestämde jag mig för att ge den en chans. Och faktum är att de lyckas få till en rätt rolig story om Hasse P och världens längsta smörgåstårta!

2 kommentarer:

  1. Sorry, Tre sekunder kickar aldrig igång... Fiasko... :)
    /Eris fru (som f ö tycker alla Jo Nesbö(o)s böcker är winners)

    SvaraRadera
  2. Då ska jag sätta tänderna i Jo Nesbos andra böcker också =)Andra boktips Anna?

    SvaraRadera