Det är liksom antingen eller här. Fiasko eller Winner! Utan att avslöja för mycket skriver jag ner några väl valda ord om böcker som jag läser.



När jag väljer böcker utgår jag utifrån fyra kategorier:Boken har en schysst framsida som tilltalar mig. ( Ja, jag har läst en hel del böcker med snygga framsidor, men med uselt innehåll.)Boken är en kriminalroman. Boken har lästs av flera vänner som tipsat mig om att den är läsvärd. Boken är en självbiografi av en människa som jag på ett eller annat sätt finner intressant.

Tyvärr har jag väl snöat in lite väl mycket på kriminalromaner på sistone och tar därför tacksamt emot tips på läsvärda böcker i andra genrer!

lördag 4 juni 2011

Skumtimmen

Skumtimmen (FIASKO)
Jag är enormt besviken på Johan Theorins första bok, Skumtimmen! Hur sjutton kan den vara utsedd till årets bästa deckardebut av Svenska Deckarakademien? Storyn är bra, men författaren kunde ha gjort så mycket mer av den. Hela tiden väntar jag dessutom  på att boken ska bli spännande, men tyvärr......

Skumtimmen handlar om en sexårig pojke, Jens, som försvinner på Öland. Hans mor, Julia, vägrar att acceptera att sonen förmodligen aldrig mer kommer komma tillbaka och hon lever under tjugo års tid i dvala. Så en dag får hon plötsligt ett telefonsamtal från sin far, som ber henne komma till Öland, då nya spår av Jens hittats.

När modern återvänder till Öland får hon höra talas om en mytomspunnen man, som på sjuttiotalet begick flera mord på ön. Julias pappa tror att denne man kan ha något med Jens förvinnande att göra. Men hur ska de få reda på sanningen om vad som hänt Jens? Mannen är ju sedan länge död och begraven, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar